Παρασκευή 19 Ιουλίου 2013

Ασφαλιστική αγορά & συνεργεία αυτ/των


Αριθ. Πρωτ.15146                  Αθήνα 15/7/2013

Προς: Επιτροπή Ανταγωνισμού
            Κότσικα 1α, 104 34 Αθήνα
           Υπ' όψιν Προέδρου κ. Δημητρίου Κυριτσάκη                                        
Θέμα: Ασφαλιστική αγορά και συνεργεία αυτοκινήτων

Σχετ. Η υπ' αριθμ. 460/V/2009 απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Κύριε Πρόεδρε,

Η Ε.Ο.Β.Ε.Α.Μ.Μ. είναι η πανελλήνια δευτεροβάθμια αντιπροσωπευτική επαγγελματική οργάνωση των εκμεταλλευτών των ανεξάρτητων συνεργείων επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων οχημάτων, μηχανημάτων, μοτοσυκλετών όλων των ειδικοτήτων. Συνεστήθη, ως νόμιμο και υπό λειτουργία μέχρι σήμερα σωματείο, κατ’ έτος 1970, με την υπ' αριθμ. 1024/1970 απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, δυνάμει της οποίας εγκρίθηκε το καταστατικό της και καταχωρήθηκε στο βιβλίο σωματείων του Πρωτοδικείου Αθηνών με αύξοντα αριθμό μητρώου 65 και ειδικό 513. Στη συνέχεια, με την υπ' αριθμ. 3795/1999 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών εγκρίθηκε η τελευταία τροποποίηση του καταστατικού της, βάσει της οποίας διέπεται σήμερα αυτή και η οποία καταχωρήθηκε στις 28-06-1999 στο βιβλίο σωματείων του Πρωτοδικείου Αθηνών.                                                          
Σκοπός της Ε.Ο.Β.Ε.Α.Μ.Μ. είναι, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το άρθρο 3 του καταστατικού της:
1. Η κατεύθυνση και υποβοήθηση σκόπιμης και αποδοτικής επαγγελματικής και οικονομικής οργάνωσης των βιοτεχνικών μονάδων που έχουν σαν αντικείμενο τον έλεγχο, τη συντήρηση και την επισκευή των αυτοκινήτων και λοιπών μεταφορικών μέσων, του μηχανικού εξοπλισμού γεωργικών, βιομηχανικών, βιοτεχνικών και άλλων κάθε φύσης επιχειρήσεων, των κεφαλαιουχικών και καταναλωτικών γενικά αγαθών. Ακόμη, των μονάδων που έχουν σαν αντικείμενο την παραγωγή εξαρτημάτων και ανταλλακτικών, εάν έχουν την ιδιότητα του επισκευαστή.
2. Η μελέτη των προβλημάτων και η προώθηση της επίλυσης αυτών, η υπόδειξ9η μέτρων πολιτικής ανάπτυξης του τομέα ελέγχου, επισκευής και συντήρησης των κεφαλαιουχικών και των καταναλωτικών αγαθών που η χρήση τους διαρκεί.
3. Η προσπάθεια δημιουργίας κλίματος ανάπτυξης του τομέα των επισκευών και η αναγνώριση αυξημένου ρόλου και της ευρύτερης αποστολής του τομέα αυτού.
4. Η ενίσχυση των σωματείων μελών στις ειδικότερες, πάντα νόμιμες, επιδιώξεις τους.
Σήμερα, που ζούμε και επιχειρούμε σε ένα όλο και πιο απρόσωπο έως απάνθρωπο διεθνές παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον κοινωνιών, οικονομιών και αγορών, το οποίο χαρακτηρίζεται από έντονο και υψηλό ανταγωνισμό, ο ρόλος της Επιτροπής Ανταγωνισμού κρίνεται καίριος και σημαντικότερος από ποτέ.
Σημαντικός, όμως, είναι και ο εξισορροπητικός ρόλος των επαγγελματικών οργανώσεων (παρά τις μεθοδευμένες προσπάθειες των οικονομικά και πολιτικά ισχυρών να υποβαθμίσουν έως και να αφανίσουν κάθε συλλογικότητα) στην προάσπιση, όχι μόνο των συμφερόντων, αλλά ακόμη και της ίδιας της επιβίωσης των μικρομεσαίων επαγγελματιών και επιχειρήσεων εντός ενός άκρως ανταγωνιστικού οικονομικού περιβάλλοντος, όπου δεσπόζουν τα καρτέλ και τα μονοπώλια - ολιγοπώλια.
            Στη Χώρα μας, πλήρες ιδρυτικό μέλος της Ε.Ε. και της Ο.Ν.Ε., δεν παράγονται αυτοκίνητα οχήματα, ανταλλακτικά, τεχνολογία, τεχνογνωσία, παρελκόμενά τους. Η μόνη παραγωγική και με προστιθέμενη αξία παρέμβασή μας στον τεράστιο τζίρο της έντονα ανταγωνιστικής αγοράς του αυτοκινήτου είναι η τεχνική συντήρηση, υποστήριξη και επισκευή μετά την πώληση, ήτοι τα ανεξάρτητα συνεργεία των Ελλήνων επισκευαστών, που άμεσα και πρωτογενώς δίνουν δουλειά σε Ελληνικά χέρια, συντηρούν οριακού εισοδήματος ελληνικές οικογένειες, εξυπηρετούν ποιοτικά, αποτελεσματικά και σε εξορθολογισμένο κόστος τις ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών    κατόχων και χρηστών αυτοκινήτων οχημάτων. Στην πολύ μεγάλη πλειονότητα, οι οικογενειακού χαρακτήρα εκμεταλλεύσεις μας διατηρούνται από αυτοαπασχολούμενους τεχνίτες, που αντιπαλεύουν καθημερινά για οριακή επιβίωση.
            Στις μέρες της κρίσης, η σημασία της παραγωγικής αυτής παρέμβασής μας, με την εύλογη διατήρηση και μη αντικατάσταση, αλλά και τον περιορισμό της χρήσης, του εισαγόμενου αυτοκινήτου οχήματος από τον οριακής πλέον οικονομικής δυνατότητας Έλληνα καταναλωτή, αποκτά, πιστεύουμε, ιδιαίτερη αξία.
 Στην κρίση και τη συγκυρία που βιώνει η Χώρα μας, η μείωση στις πωλήσεις αυτοκινήτων και των μετακινήσεων, η αύξηση της τιμής των καυσίμων, των ανταλλακτικών, των ασφαλίστρων και των τελών κυκλοφορίας, η αποφυγή συντήρησης και αποκατάστασης ζημιών και βλαβών, η μεγάλη αύξηση του αριθμού των κυκλοφορούντων ανασφάλιστων οχημάτων και παράδοσης πινακίδων, η καταχρηστική συμπεριφορά των ασφαλιστικών εταιρειών στις αποζημιώσεις των συγκρούσεων και το  διαφαινόμενο έλλειμμα στην άσκηση εποπτικού ελέγχου της πολιτείας, η προφανής οικονομική αδυναμία του καταναλωτή κατόχου και χρήστη οχήματος να   ανταποκριθεί, η εκτός κάθε ελέγχου αντιμετώπισης αυξανόμενη ύφεση, έχουν συνέπεια τη δραματικά μεγάλη μείωση του κύκλου εργασιών, αλλά και τη μείωση της αριθμητικής δύναμης των ανεξάρτητων συνεργείων αυτοκινήτων οχημάτων και των απασχολουμένων στον κλάδο.
Ενόψει του ιδιαζόντως και πρωτόγνωρου δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος εντός του οποίου επιχειρούν τα μέλη μας, η εφαρμογή της υπ' αριθμ. 460/V/2009 απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει ζωτική σημασία για την άρση των στρεβλώσεων στην ασφαλιστική αγορά και την ομαλή λειτουργία της αγοράς επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων. Στρεβλώσεις που, μετά την ακύρωση της ως άνω απόφασης από το Διοικητικό Εφετείο για τυπικούς λόγους, εξακολουθούν, όχι μόνο να υφίστανται, αλλά να οξύνονται σε βάρος τόσο των μικροεπιτηδευματιών του κλάδου επισκευής, όσο και των καταναλωτών - κατόχων και ιδιοκτητών οχημάτων, τόσο σε επίπεδο ασφαλιστικών αποζημιώσεων όσο και στον καίριο τομέα της ασφαλούς επισκευής των αυτοκινήτων μετά από σύγκρουση και, κατ' επέκταση, σε επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Τα όσα σοφά όριζε η απόφαση της Επιτροπής και ιδίως τα περί διαπραγμάτευσης από μέρους των ασφαλιστικών εταιρειών της τιμής εργατοώρας των συνεργείων έχουν, ουσιαστικά, αγνοηθεί πλήρως από τους ισχυρούς της ασφαλιστικής αγοράς, οι οποίοι επιχειρούν, μάλιστα, να κατευθύνουν με αθέμιτες πρακτικές τον μεγάλο όγκο των ζημιών είτε σε συνεργαζόμενα συνεργεία είτε, εσχάτως, σε συνεργεία εκμεταλλεύσεώς τους, με προφανή στόχο τον αφανισμό του κλάδου των ανεξάρτητων επισκευαστών.
Με την παρούσα, έχοντας γνώση της ευαισθησίας και της εγρήγορσης της Επιτροπής στα ζητήματα αρμοδιότητάς της, αλλά και συναίσθηση των δυσανάλογα ελλιπών μέσων που διαθέτει σε σχέση με το επιτελούμενο έργο της, και ενόψει της οριακής κατάστασης που έχουν περιέλθει τα μέλη μας από τις παρατηρούμενες στρεβλώσεις στην αγορά της επισκευής αυτοκινήτων, ευελπιστούμε στην από μέρους σας καταβολή κάθε προσπάθειας, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων σας, για την επίσπευση της υπόθεσης, η οποία εκκρεμεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.   
            Ευελπιστώντας σε ανταπόκρισή σας.


Με εκτίμηση
           
        Ο Πρόεδρος                                     Ο Γενικός Γραμματέας  
       Αθανάσιος Νικολόπουλος                   Χρήστος Ευαγγέλου